Några dagar efter Tough Viking Stadion

Några dagar efter Tough Viking Stadion

19 maj, 2016 0 av dexi

Nu har det gått några dagar och jag hunnit smälta min upplevelse av Tough Viking och har nu kommit in i en fas där jag försöker analysera alla hinder ett och ett för att kunna klara dom bättre nästa gång. Så för er som funderar på att springa ett OCR lopp någon gång så kommer här lite reflektioner på vad man ska tänka på.

 

13129260_1743393559238632_1634419047_n

Pain: Inga konstigheter, några snabba kroppsfinter så är man förbi. Är man lite taktiskt så springer man tät bakom någon annan.

Ice Tank: Tänk inte så mycket, bara hoppa i!

Reebok Blades: Ta hjälp av någon om du är lite kortare och har dålig spänst, annars så kan man fuska lite (tycker jag) genom att klättra lite på stödpelarna.

Crawl: Om du har bråttom, lägg dig på sidan och rulla. Varning för yrsel. Annars arbeta med hela kroppen och ner med rumpan!

Over Under: Fotbollsglidtackla under och kom med bra fart in på Over hindren så är det inga problem.

Rope Climb: Glöm inte att använda benen och lås repet på väg upp, om man har dålig teknik som jag hade så kan man bara dra sig upp med armarna….

Rockklassiker Barbed Wire: Samma som med crawl, ner med rumpan annars får du hål i brallan!

Lappset Monkey Bar: Det är ganska tjocka bars om man jämför med vad som finns på tex. SATS, låt personen framför komma iväg en bit så du inte kommer ikapp och måste hänga och vänta. Våga prova!

SATS Dip Walk: Ta det lugnt, tar du för långa steg är det lätt att det går för snabbt. Få en lagom gungning med benen.

Gymgrossisten Thor Strength: ANVÄND BENEN! Många kör bara med armarna, då blir det jobbigt. Använda hela kroppstyngden och luta dig bakåt.

Tanks: Det är bara att bära, lägg den på axeln!

BIG BAG Steel Walls: Det finns hjälp så man kommer upp en bit, men försök trycka till lite extra så glider man smidigt över den rundade kanten.

Fire: MASSA RÖK 🙂 Bara att ta ett djupt andetag och springa, är ett par hopp över brinnande stockar i mitten så glöm inte att hoppa.

Pipes: Ut i vattnet igen för lite nerkylning och sen krypa uppför ett ca 15 meter långt rör. Bit ihop och kör!

Netclimb: Klassiskt repnät. Försök gå i två rader så det inte blir så brett och akta varandra när du svingar dig över kanten.

Slakline: Ta ett djupt andetag och fokusera så är det inga problem.

Tyriskt Table: Klassist OCR hinder även kallat Irish Table. Hjälp varandra annars så försök ta lite fart och få upp överkroppen innan du slänger upp benen.

Netcage: Netclib fast på längden, ta det lungt så är det lätt!

Super Net Trap: Ner i lergropen och böj på nacken så att nätet glider på ryggen istället för att fastna på huvudet.

Balance: Ca 20 m balansgång, andas och kör!

Traktor Tires: Här ska du välta traktordäck, få ett bra grepp under och kom nära med kroppen och lyft med benen!

BIG BAG Firefighter: Som en stort Netclimbhinder, i mitten så kan du antagligen rulla eller gå på alla fyra. På vägen ner gå med ryggen mot nätet så går det snabbare.

Kustjägaren: Kryssa mellan några pansarfordon där dom spänt nät emellan.

SATS Rampage: En VÄLDIGT VÄLDIGT hög ramp, finns olika längder på rep som hänger ner. Titta uppåt och snabba steg är ett tips. Om möjligt så försök få hjälp av någon på rampen att dra dig upp.

Jeep A-Frame: Netclimb x 2, en ganska lugn avslutning på loppet. Ska inte vara några problem!

 

GRATTIS till att ha gått igenom alla hinder på Tough Viking Stadion, hoppas du fick några tips till nästa race som är i Oslo. Alla dessa hinder är inte med då, men många är återkommande och några är nya. Men generella tipset är nog att ha roligt och hjälpa varandra, att springa förbi hinder utan att ens ha testat tycker jag tar bort lite av grejen så våga testa!